GENCFAN

gncfn hortlayabilen site............
 
AnasayfaPortalSSSAramaÜye ListesiKullanıcı GruplarıKayıt OlGiriş yap

Paylaş | 
 

 20 Yilda BMW M3…

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Görkem
Admin
Admin


Mesaj Sayısı : 768
Yaş : 24
Nerden : Lüleburgaz
Kayıt tarihi : 01/04/08

MesajKonu: 20 Yilda BMW M3…   Cuma Nis. 25 2008, 18:13

20 Yilda BMW M3…

2006 yilinda BMW M3 modeli 20inci yilini doldurdu. Efsanenin son modeli, 4uncu nesli, 2007 yilinda, geleneklere bagli olarak uretilmis ve gelistirilmis bir model olarak satisa sunuldu.

M3 ciktigi gunden itibaren, hem yaris pistlerinin, hem de yollarin en iddiali otomobillerinden oldu. Yaris pistlerinde basarilar uzerine basarilar kazanirken sehir kullaniminda, gucune ragmen son derece pratik, kullanicisini maddi manevi yormayan bir sporcu oldu BMW M3. Diger yandan satisa sunuldugu gunden beri, surekli buyuyen ve sadik bir hayran kitlesi de olusturdu.

Hikaye 1985 yilinda, Alman otomobil basinin, “zirvedeki 3 serisi” baslikli, E30 3 serisi BMWlerin 200 beygir gucunde bir versiyonunun uretilecegi modeli haber vermesiyle baslar. 230 km/s hiza ulasabilen ve 100km/s hiza 6.7 saniyede cikabilen modelin basina test icin verilmesine daha 1 sene vardir.

Bölum baskani Paul Rosche gözetiminde gelistirilen M3’un motoru, uretilmekte olan 4 silindirli motorun krank muhafazasi uzerine kurulmustu. Motorun 6 yerine 4 silindirli olmasi agirligi dusuk tutuyordu, ancak asil nedeni baskaydi. 6 silindirli motorlarin uzun kranki, devir yukseldikce, daha erken vibrasyon yaratiyordu. 4 silindirli motorlarin kisa krank mili öyle yapilmisti ki, 10,000 devir/dakika uzerine cikildiginda bile rahatlikla calisabiliyordu. M3’un motoru maksimum 6,750 devir ceviriyordu ve bu da tehlikeli sinirin oldukca altindaydi.

Silindir kafasi, 6 silindirli motorlardan alinmis ve iki silindir kesilmisti. ?ki motor tipinde de silindirler arasinda esit mesafe bulunmasi isi son derece kolaylastirmisti.

Son olarak motor hacmi 2.3 litreye yukseltildi.

Projeyi yöneten Paul Rosche’ye gelen tek kötu haber, motora turbo uygulamasi yapilmasinin mumkun olmayisi idi. Bu sorun teknik degil, pazarlama ile ilgiliydi. Grup A’da yarisacak M3’un homologe olmasi icin 1 senede 5000 adet uretilmesi gerekiyordu. Bu sayida turbo beslemeli aracin satilabilmesi ve her gun kullanima uygun bicimde uretilmesi, pek mumkun degildi.

Aracin uretiminde yasanan bir diger sorun ise Avrupa’da uygulanmaya baslanan emisyon kurallariydi. Araca katalitik konvertör takilmasi gerekiyordu ve bu guc kaybina neden oluyordu. Bir diger sorun ise, katalitik konvertör ile kursunsuz benzinin bir arada kullanilmasi mecburiyeti idi. Herkes kursunsuz benzinin, yuksek performansli motorlara verdigi zarari biliyordu.

Son bir sorun ise, Avrupa genelinde degisen yakit kalitesiydi. Paul Rosche ve ekibi bu sorunun uzerinden, sikistirma oranini 10.5’den 9.6 dusurerek geldi. Böylece M3 motorlari farkli oktanda yakitlarda bile, zararli seviyede vuruntu yapmadan calisabiliyordu.

Bu kadar engele ragmen motorun gucu 200den 195e dusmustu.

Efsane yaris pisti Nurburgring’de yapilan testlerde egzoz sistemi sorun cikariyor, motordan cikan guclu gaz ile bas edemiyor, susturucunun uclari patliyordu. Sistem o kadar isiniyordu ki, egzozun boyu 25 milimetre artiyordu. Ancak muhendisler sorunun ustesinden geldi.

Son testler ?talya’daki Nardo surat pistinde yapildi. Tam gaz gecilen 150,000 kilometrelik testlerde, egzoz ile beraber, aracin butun parcalari sinavi basari ile verdiler.

1985 yilinda duzenlenen Frankfurt Otomobil Fuari’nda, diger firmalardan farkli olarak, yeni model standart bir renk ile tanitilmisti ve ziyaretciler yeni modeli hemen fark ediyorlardi.

1986 yilina, firmanin motor sporlarindan sorumlu bölumu, E30 kasa uzerinde son calismalarini bitirmis ve ilk M3 modeli satisa sunulmustu. Genisletilmis camurluklari ve aracin gucunu belli eden kanatlari ile, M3 durmus haldeyken bile, motor sporlari tutkunlarini heyecanlandirmakla kalmamis, otomobil severlerin de kalplerini fethetmisti.

Yol versiyonunun gucu, ciktigi gunden, yerini yeni kasasina birakincaya kadar, 195 beygirden 238 beygire kadar yukseldi ve yaklasik 18,000 adet satildi.

E36 M3

Döneminde hicbir motor litre basina bu kadar yuksek guc uretemiyordu.

?kinci nesil M3 tamamen farkli bir otomobildi. ?lk M3’den farkli olarak yeni modelde camurluklar genisletilmemisti. Aksine, butunuyle boyali marsbiyeller, aerodinamik aynalar ve daha genis hava girisi bulunan ön tampon haricinde, aracin gucu disaridan eski modeldeki gibi belli olmuyordu. Ancak kullanilan guclu motor ile arac, agirbasli bir tek kapi olmustu.

E36 M3’de önceki modele göre yaklasik ucte bir oraninda daha buyuk motor kullanildi ve hacim 3 litreye ulasti. %46 guclenen ve 286 beygir guc ureten motorda, BMW muhendisleri tarafindan gelistirilmis, farkli subap zamanlamalarini mumkun kilan VANOS sistemi kullanilmisti. Yeni motorun maksimum torku 320 Nm idi ve daha rölantide eski modelin maksimum torkunu saglayabiliyordu.

?kinci nesil M3 100km/s hiza 6 saniyede ulasabiliyordu ve son hizi da 250 km/s’in uzerindeydi.

sasisi ve frenlerde guc dogrultusunda gelistirilmis,17 inclik jantlarin icine standart modellerden daha buyuk ebatta fren diskleri konulmustu. Arac böylece 100 km/s hizda frene basildiginda 35 metrede veya 2.8 saniye de, 200 km/s hizda ise 6 saniyeden az surede durabiliyordu.

Standart modelden, yere 31 milimetre daha yakin olan M3’un amortisörleri de daha sertti. sasi uzerinde yapilan gelistirmeler ile arac 1g kuvvetindeki yanal cekimlere dayanacak sekilde uretilmisti.

1994 yilinda M3’un hem ustu acik, hem de 4 kapi modeli satisa sunuldu. ustu acik modeli, 1999 yilinda uretimi bitene kadar 12,114, 4 kapili modeli ise 12,435adet satti.

Firma 1995 yilinda, özel bir model, M3 GT’yi satisa sundu. Sadece “British Racing Green” yani koyu yesil renkte uretilen model, 295 beygir gucundeydi. Ön spoyleri ayarlanabiliyordu ve icinde karbon fiber parcalar kullanilmisti. Bu model ise toplam 350 adet uretildi. Ayni yilin Temmuz ayinda, M3’un sirali 6 silindirli motor hacmi 3.2 litreye yukseldi ve motorda cift VANOS kullanildi.

Yeni 3.2 litrelik M3, 7400 devirde 321 beygir guc uretiyordu. Yeni model daha hizliydi ve 0-100km/s hizlanmasini 5.5 saniyede tamamliyordu. Musterilerin istekleri dogrultusunda aracta 6 vitesli sanziman kullanildi. Ön fren diskleri de, aluminyum alasimli oldu.

1997 yilinda SMG yani sirali M sanzimani uretildi ve M3’de satisa sunuldu. SMG, elektro hidrolik bir sistemin debriyaji ayirmasi ile calisiyordu ve hizli vites gecisleri sagliyordu.

?kinci nesil M3’un tum modellerinden, uretimin bittigi 1999 yilina kadar, 71,242 adet uretildi.

E46 M3 – Tekrar genis camurluklar…

ucuncu neslin tanitimi 2000 yilinda yapildi. Yeni model daha dinamik ti ve tasarimi daha özeldi.

Tasariminda, aerodinamik aynalar ve farkli ön tampona ilave olarak, 20 milimetre genis camurluklar ve kademeli motor kaputu dikkat cekiyordu. Artik 4 adet egzoz cikisi kullaniliyordu. Aluminyum motor kaputu %40 daha hafifti ama carpismalarda zayif degildi. camurluklarda da hava girisi icin, uzerinde M3 logolari bulunan izgaralar kullanilmisti.

Sirali 6 silindirli motorun hacmi 3246 cc’ye, gucu 343 beygire yukselmisti. Pistonlar, Formula 1 araclarindaki kadar hizli, saniyede 20 metre hareket edebiliyorlardi ve motor 8000 devir ceviriyordu. Motorun agirlik merkezi, otomobilinkini iyilestirecek sekilde tasarlanmisti. Torkunun %80’ini 2000 devirden itibaren uretiyordu. E46 M3’un motoru, 2001 yilindan 2006 yilina kadar, sinifinda yilin motoru secildi.

1570 kilogram agirligindaki gövdesi ile ucuncu nesil M3 100km/s hiza 5.2 saniyede ulasiyordu. Ayni hizdan durmasi icin ise 35 metre yetiyordu.

Motor’un yuksek devri ve kompleks verilerini degerlendirmesi icin yeni bir kontrol sistemi, MSS54 adinda bir “beyin” gelistirildi. Yeni “beyin” saniyede 25 milyon girdi ile basa cikabiliyor, her silindiri ayri ayri kontrol edebiliyordu.

Artik surucu, vitesin hemen önunde bulunan, daha spor gaz tepkileri veren “Sport” dugmesine basma secenegine sahipti. ?lk kez bir M3’de stabilite sistemi kullaniliyordu. Stabilite sistemi DSC, standart 3 serisinden alinmamis, bunun yerine, aracin gucune uygun yeni bir sistem gelistirildi. BMW M modellerinin hepsinde bulunan diferansiyel kilidi E46 M3’de kullanildi. Degisken M Diferansiyel kilidi %25 kilitlenme yerine artik %100 kilitlenebiliyordu.

Ön ve arka tekerlekler uzerinde agirlik dagilimi %50-%50 olan ucuncu nesil M3’un sasisi, firma muhendisleri tarafindan, “sasi her zaman motordan hizli olmalidir” ilkesi ile gelistirilmis.

E46 M3’un 2001 da cabrio versiyonu uretildi. 2002 yilinda American Le Mans Series’de basarili olan yaris otomobilinin yol versiyonu M3 GTR’yi uretti. 460 beygir gucundeki kuru karter yaglamali motorun gucu yol kullanimina daha uygun olmasi icin 350 beygire dusuruldu ve Almanya’da 250,000 Euro’ya satildi.
2003 yilinda BMW, M3 CSL modelini satisa sundu. Standart M3’den 110 kilogram hafif olan model 360 beygir gucundeydi. 100km/s hiza 4.9 saniyede, 200 km/s hiza 16.8 saniyede ulasiyordu. Azami hizi yine 250 km/s de sinirlandirilmisti.

Safkan bir spor otomobil olan CSL, direksiyondaki bir dugmeye basildiginda butun potansiyelini ortaya koyacak moda geciyordu. SMG sirali sanzimani vitesleri 0.08 saniyede degistirebiliyor, kalkis kontrol sistemi, surucusunun sadece gaza basmasi ile araci ok gibi firlatiyor, vites gecislerine sistem karar veriyordu. Stabilite sistemi de daha gec devreye girebiliyor, surucusune daha özgur bir surus sunuyordu.

2006 yazina kadar, 29633’u cabrio olmak uzere, toplam 85139 adet E46 M3 uretildi.


Teknik Özellikler
BMW M3 (E30)
BMW M3 (144 kW/195 bg)
BMW M3 (159 kW/215 bg)
BMW M3 Evolution (147 kW/200 bg)
BMW M3 Evolution II (162 kW/220 bg)
BMW M3 Convertible (159 kW/215 bg)
BMW M3 Sports Evolution (175 kW/238 bg)
BMW M3 (E36):
BMW M3 (210 kW/286 bg)
BMW M3 GT Coupé (217 kW/295 bg)
BMW M3 (236 kW/321 bg)
BMW M3 Convertible (236 kW/321 bg)
BMW M3 Saloon (236 kW/321 bg)
BMW M3 (E46):
BMW M3 (252 kW/343 bg)
BMW M3 Convertible (252 kW/343 bg)
BMW M3 GTR (258 kW/350 bg)
BMW M3 CSL (265 kW/360 bg)
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
 
20 Yilda BMW M3…
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
GENCFAN :: Motorlu Araçlar-
Buraya geçin: